Tuesday, December 23, 2008

SIBUK KE BUAT-BUAT SIBUK?

Susah betul nak komited update blog. Kadang-kadang cemburu tengok blog sahabat-sahabat. Nak kata sibuk bukannya jadi Menteri apatah lagi Perdana Menteri. Atas kesedaran itu, saya cari masa juga untuk menulis dalam blog. Mungkin kena banyak belajar pengurusan diri lebih lagi. Bila saya berada kat Terengganu, saya 'diserabutkan' dengan panggilan kerja di Kuala Lumpur dan bila berada di Kuala Lumpur sebaliknya pula. Kadang-kadang rasa pelik tapi bila fikir betul-betul, banyak hikmah bila dilihat dari banyak sudut. Inilah "kelas dan kuliah" untuk belajar pengurusan, belajar dari pengalaman. Satu lagi penyakit,bila duk kat Terengganu,rindu kat sahabat-sahabat kat KL dan bila berada kat Terengganu,rindu kat keluarga pulak..biasa la tu.hehe

Dalam sibuk-sibuk (tak de la sibuk benor), saya tengok saudara-saudara dan sahabat-sahabat yang berjuang kat sini(Terengganu) dan banyak yang saya belajar. Dan saya nak kongsi dengan rakan blog dan teman alam maya saya tentang pengalaman mereka. Saya dapat lihat seorang adik ni (bukan lahir dari rahim tarbiyah yang tersusun) begitu komited buat kerja dari pagi sampai malam. Walaupun dia ni agak kecoh tapi sentiasa menceriakan suasana. Saya tertanya-tanya, apa kekuatan dia untuk terus bekerja dengan bersungguh-sungguh malah dengan kesedaran untuk gerak kerja Islam. Dan saya masih mencari jawapan....

Kisah kedua ni pula ada sedikit persamaan dengan situasi sahabat saya yang saya perhati dan saya selalu mengambil pengajaran dari itu. Di sini, situasinya, salah seorang selalu tak balik rumah sebab terlalu sibuk dengan kerja Islam. Salah seorang lagi suami isteri , dua-dua sibuk dan terjumpa di satu tempat program. Macam ni la lebih kurang dialognya :
" Eh..abang ada kat sini?" Tanya si isteri terkejut. Agak-agak ramai ke yang akan faham situasi sebenar yang berlaku ini? Hakikatnya, bukan semua yang boleh faham. Kadang-kadang saya sangat suka dengar pengalaman orang sebab orang yang sangat banyak teori sangat berbeza dengan orang yang banyak mengalami. Hakikatnya, dua-dua penting, ilmu tanpa amal = rugi, amal tanpa ilmu = jahil.

Paling sadis sekali...pada satu hari tu, saya balik ke rumah nak berehat jap,pening. Balik je terus je tidur (waktu tengahari), bila bangun dah nak pergi pejabat, jenguk dapur tengok Adik dan Ain masak roti yang dikerat-kerat kecik dan telur. Adik :"Kak Ti nak?" pelawa sambil senyum. Kesiannya adik-adik aku...lunch makan roti. Bagus betul, Bijak,Berani & BERDIKARI (3B)...huhu. Adik siap boleh tolong picit kepala lagi, bagus betul. Adik :"Kak Ti ni...balik je,suruh picit kepala pastu keluar balik...isy.isy" Lepas tu, setiap hari soalan lazim yang akan ditanya "Kak Ti nak gi mana pulak tu?"

Sebenarnya, dalam kepala ni banyak je perancangan untuk blog ni. Nak buat artikel tapi tak siap-siap..nak buat dedikasi untuk sahabat-sahabat tapi belum start lagi, nak design & edit gambar tapi tak mula-mula lagi...tu la bila banyak sangat benda nak buat jadi tak fokus pulak. Dan banyak je cerita nak kongsi tapi nampaknya lain kali la...Semoga kalian semua doakan untuk kami di sini. Salam Perjuangan.

0 comments: