Tuesday, December 1, 2009

Tip-Tip Mengurus Tekanan


AssalamualaikuMemang best..rugi kalau tak cube...
Tip 1 : Tenangkan perasaan terlebih dahulu,kemudian jatuhkan bahu dan pandangan ke lantai. Tahan selama 15 saat.Angkat kepala dan pandang semula ke depan.Apa yang kita perasan?Adakah riak wajah kita berubah mengikut postur tubuh badan kita? Apa perubahan yang kita sedari? Jangkaan saya adalah rasa gembira kita berubah menjadi sedikit muram dan sedih. Jatuhkan bahu dan pandang ke lantai semula dan cuba Berkata sambil tersenyum "saya rasa gembira". Adakah kita sedar yang kita sedar yang kita sukar untuk tersenyum dan berkata yang kita dalam keadaan gembira dalam nada ang tegas?

Kenapa?Sebab tubuh kita dalam postur yang berkaitan dengan rasa sediha dan tertekan.

Tip 2: Sekarang teruskan uji kaji ini sebagai lanjutan. Ubah psikologi kita supaya berada dalam keadaan tenang dan selesa. Rehatkan bahu,duduk tegak, tahan kepala supaya menghadap ke depan, senyum dan bernafas dengan teratur. Lakukannya sekarang. Bagaimana perasaan kita? Sekarang kekalkan posisi ini dan kata "saya rasa sedih". Adakah suara kita meyakinkan? Tentu tidak. Kita sukar hendak mengatakan "saya rasa sedih"b dalam postur ini. Ini keran kita memberi arahan yang berbeza. postur badan dalam posisi meyakinkan jadi pemikiran kita tidak mampu hendak mengatasinya.

Tip 3: Salah satu cara menghilangkan "kesedihan" kita adalah dengan berjalan. Pastikan kepala tegak dan melihat ke hadapan, tegakkan bahu, hayun tangan secara normal dan nafas yang teratur.teruskan selama 5 minit...

lagi...
Ahli psikologi menyatakan sekurang-kurangnya kita perlukan 6b pelukan sehari untuk mengekalkan emosi yang sihat.Berapa banyak pelukan yang kita beri dan terima dalam sehari? adakah sesiapa yang boleh kita peluk sekarang?

sebab tu la bila salam dgn mak atau ayah atau sahabat2 muajhid (yg boleh shj) kena peluk...sbb ada caj positif mengalir...

Lagi...
Apabila kita gembira, kita tersenyum. Apabila tersenyum,secara spontan kita rasa lebih gembira.(kecuali senyum sinis) Arahkan otot sekitar mulut dan hujung mulut ke atas. Hasilnya? Sukar berasa tertekan dan ramai yang beransur-ansur gembira.Apabila tiba-tiba berasa muram tanpa sebab. Jadi senyumlah.Kemudian senyum denga cara yang pelik-pelik dan rasai perbezaannya...

Thursday, October 15, 2009

Terima Kasih Mak dan Ayah...

Mak, terima kasih kerana membesarkan kami,tak jemu melayan kerenah kami yang nakal-nakal tahap dewa semua ni. Mesti mak pening dengan kerenah anak-anak mak yang 13 macam perangai ni. Ada yang kuat merajuk,cepat terasa bila ditegur,ada yang degil (ti la tu...hehe), ada yang entah ape-ape. terima kasih mak.

Ayah, terima kasih kerana banyak berkorban untuk kami,mencari rezeki dan bersungguh-sungguh mentarbiyah anak-anak. Walaupun ayah garang tapi best. Walaupun kami pernah kena pukul tapi bila kami besar kami dipukul dengan kasih-sayang (tapi sakit juga...hehe).

Membesarkan 13 orang anak bukan perkara mudah. Tapi mak dan ayah berjaya mendidik kami samapi boleh jadi orang yang berguna. Terima kasih banyak-banyak.

Sunday, September 6, 2009

AL-WAFI

ALWAFI : INSPIRASI GENERASI RABBANI


Salam Ramadhan…semoga kita semua mendapat rahmat, kasih sayang dan keampunan daripada Allah melimpah-ruah sepanjang menjalani ibadah puasa di dalam bulan yang mulia ini. Sesungguhnya kemuliaan itu datang dari Allah dan Allah lah yang paling mulia. Ramai sahabat-sahabat komen kepada saya sebab tak update blog ni. Alhamdulillah…ada juga kesempatan ini untuk meneruskan perkongsian pengalaman yang sedikit ini bersama-sama sahabat-sahabat di dalam Bicara Sang Pengembara. Minggu pertama Ramadhan, sedikit ujian Allah bagi, selsema dan batuk. Mungkin ini boleh menghapus dosa-dosa kelalaian hamba ini dan meningkatkan tahap keimanan..insyaAllah. Realitinya, memang payah nak sampai tahap redha dengan ujian. Mungkin kita boleh sampai tahap sabar je…kalau demam tu ok lagi tapi kalau batuk tak berhenti-henti sampai tak boleh tidur malam,kadang-kadang terlintas “Dah la…tak tahan …” Kalau nak rasa,try skali…=)

ALWAFI…jap! Bagaimana ia bermula???Tiba-tiba lupa plak. Semenjak mengurus Pusat Pengajian Alwafi ini,banyak yang saya belajar dari budak-budak (pelajar-pelajar) dan makcik-makcik di sini. Memang betul teori, nak uji tahap kesabaran kita, cuba jaga budak-budak. Memang teruji. Dengan pelbagai latar-belakang keluarga dan pendidikan dan macam-macam kerenah mereka memang menguji tahap kesabaran dan keimanan. Alhamdulillah..saya amat bersyukur kepada Allah kerana menemukan saya dengan Alwafi. Dulu tak terfikir pula boleh terlibat dengan bidang pendidikan ini. Tapi bila fikir-fikir dan terkenag-kenang, memang cita-cita nak jadi pendidik dan usahawan. Tiba-tiba Allah bagi secara mengejut dalam keadaan saya tidak bersedia dengan sepenuhnya. Terima kasih juga kepada ustaz Radzi..bangga la tu…(gurau je) kerana memperkenalkan saya dengan Alwafi ini.

Walaupun, pada permulaan, agak perit juga nak uruskan sorang-sorang ni (selepas kak Yus balik Terengganu). Tapi Alhamdulillah…ada sahabat-sahabat Mujahid yang sudi menolong. Tak lupa juga Wave (nanti kang merajuk plak Ayong..hehe) Entah kenapa la,,tiba-tiba macam ucapan penghargaan pula..hehe. Alhamdulillah..sekarang dengan lebih kurang 100 orang anak murid, Alwafi masih stabil meneruskan misi tarbiyah mendidik generasi baru. Alwafi memang sumber inspirasi saya untuk meneruskan agenda ini. Anak-anak yang semangat untuk belajar agama, malah makcik-makcik yang tekun belajar al-Quran membuatkan saya terus setia untuk membangunkan Alwafi. Mungkin berkat doa-doa sahabat juga.

Idea-idea baru dalam membangunkan Alwafi terus berkembang dengan bantuan Muna dan Ayong. Sambil-sambil musafir keluarlah tema : Inspirasi Generasi Rabbani. Macam best…ok la tu. Saya amat berharap Alwafi akan terus menjadi inspirasi keapda generasi baru untuk mendekati Allah. Walaupun, ustazah Asyanti (hehe) pun tak banyak ilmu, tapi saya positif, anak-anak lah yang menguatkan semangat saya untuk terus menambah ilmu dari masa ke semasa dan budaya cintakan ilmu akan terus subur di Pusat Pengajian Al-Wafi.

Kadang-kadang ada suara-suara yang cuba menggugat saya menyatakan “Bukan senang kerja sendiri,nanti mudah bankrup.” “Cukup ke duit nak sara hidup tu… Boleh mewah ke…?” Saya menganggap mereka itu “sayangggg” kat saya dan bimbang akan masa depan saya (buat sedap hati..huhu) Lebih-lebih lagi bulan Ramadhan ini, saya tutup sekolah (cuti sepanjang 1 bulan) dan sesiapa nak belajar al-Quran, saya ajar percuma dan tadarus setiap malam. Macam-macam la kerisauan sanak-saudara bila dengar. “Habis, tak de sumber pendapatan la bulan ni?!!!tak de la duit raye?” Lebih kurang macam tu la dialognya… Saya tak kaya dan tak banyak duit untuk sedekah bulan puasa ini, inilah sedekah saya malah, yang sepatutnya setiap bulan saya buat percuma tapi saya buat sekadar termampu. Yuran anak-anak pada bulan lain untuk membayar sewa dan bil-bil. Perancangan masa depan tu ada…insyaAllah.

Pendidikan generasi ini adalah tangungjawab saya, tanggungjawab kita semua. Kita lah yang mencorakkan rakyat masa hadapan. Saya tidak lah sentiasa bersemangat seperti sekarang. Kadang-kadang saya termenung sorang-sorang..blurr..tak tahu nak buat apa. Iman kita berkurang dan bertambah. Tapi kita tahu ada cara untuk meningkatkan iman kita. Kita harus kearah itu. Ramai sahabat-sahabat berharap sekolah ini terus berkembang dari sekolah KAFA swasta menjadi sekolah rendah agama. Harapan saya juga begitu, tapi saya tak pasti samada saya mampu atau tidak untuk meneruskan perjuangan ini.(macam jiwang la plak…serius2) tapi tu la harapan ramai orang malah alumni sendiri. Saya yakin dengan pendapat al-Baidhawi : “ Tarbiyah ialah menyampaikan sesuatu secara tahap demi tahap menuju kepada kesempurnaan” Kita bergerak step by step..perlahan-lahan tapi jangan tak bergerak terus. Payah tu…

Tumpuan saya adalah kepada ilmu al-Quran, saya nak anak-anak menghayati al-Quran. Alhamdulillah, harapan baru datang lagi, Najlaa dengan begitu semangat nak bersama-sama membangunkan sekolah. Bulan Ramadhan ini banyak rezeki Allah bagi kepada AlWafi. Melimpah-ruah,sampai malu rasanye dengan Tuhan. Semoga keberkatan terus-menerus dicurahkan Allah kepada Pusat Pegajian Al-Wafi. Sahbat-sahabat muslimat yang dijemput untuk hadir majlis tazkirah oleh Pengarah Nisa’ Malaysia, Dr. Rosni Adam selepas solat tarawih di Pusat Pengajian Al-Wafi 9.30 malam,3hb September 2009 (khamis) dan sahabat-sahabat yang berminat nak jadi fasilitator Kem Ramadhan Al-Wafi boleh hubungi saya. Kem bermula 5 petang, 4hb September (jumaat) hingga tengahari 6hb September (ahad). Sesiapa yang bermurah hati nak bagi sumbangan boleh juga (banyak pahala…). Alwafi Training Centre (001848507-M) 14171010005470 (bank islam) Wallahua’alam.

Saturday, March 28, 2009

Perkara Kecil boleh jadi BERMAKNA...


Kadang-kadang kita ingat ambil mudah dengan perkara-perkara "simple". Dalam persahabatan, perkara kecil boleh jadi besar sehinggakan kawan boleh jadi lawan. Kita mungkin beranggapan nak jadi orang berjiwa besar kena berfikiran besar, tidak perlu fikir perkara-perkara kecil. Mungkin betul...tapi jika semua perkara kecil kita tidak ambil peduli kemungkinan besar kita akan bermasalah dengan semua orang dan semua urusan. Malah, bukan semua perkara yang kita anggap kecil akan dianggap remeh juga oleh orang lain. Perspektif orang itu berbeza mengikut latar belakang,persekitaran,budaya dan ilmunya. Lebih-lebih lagi kita sebagai pendakwah zaman ini.

Saya masih ingat ketika saya kerja sementara di sebuah mini market di Kuala Terengganu selepas SPM dulu...saya menjaga kaunter. Semua orang maklum lah kan...muka saya ni susah nak senyum..sampai pernah kena tegur oleh seorang pelanggan di situ. Nak dijadikan cerita, pada satu hari tu,saya pun tak perasan ada pelanggan di kalangan kawan adik saya membeli di mini market tu. Bila saya balik ke rumah, adik saya Atikah bagitahu yang kawan dia cakap jumpa saya dan dia kata saya baik. Pelik! Dah la saya memang tak kenal dan saya tak ingat pun bila saya buat baik kat dia... Rupa-rupanya hanya kerana satu senyuman dan ucapan "terima kasih" ketika dia membayar di kaunter. Mula sangat itu, saya tidak mengambil mudah dalam semua perkara terutama tugas sebagai pendakwah. Mungkin dalam kita tidak sedar kita telah banyak kehilangan mad'u kita kerana sikap kita sendiri.

Malah, saya pernah jumpa seorang kenalan dalam bas semasa dalam perjalanan dari Melaka ke Kuala Lumpur, saya masih simpan nombor telefon dia...Dia cakap kenapa ramai perempuan-perempuan yang memakai tudung "besar" ni sombong dan susah nak berkawan dengan kami(merujuk kepada mereka yang tidak memakai tudung)? Macam kami ni dah ahli neraka dan muslimat tu ahli syurga...! Terkejut saya....Begitu rupanya anggapan mereka. Lepas tu, saya sembang la dengan dia sampai KL.

Begitu juga dalam persahabatan sesama kita. Mungkin kita anggap ukhuwah ni perkara yang kecil saja.Tapi jangan terkejut jika hakikatnya ada orang yang terlibat dengan gerakan dakwah kerana seorang sahabat dan ada orang yang meninggalkan gerakan dakwah kerana dendam seorang sahabat. Semua itu sudah ada!

Bukan semua perkara kecil itu boleh diremeh-temehkan.

Baru-baru ini,saya membuat permintaan sahabat-sahabat menghantar 'sms' teka-teki kepada saya untuk dimuatkan dalam majalah. Alhamdulillah...masih ada yang mempunyai masa untuk melayan 'perkara kecil' ini. Untuk pengetahuan dan pengajaran semua, semasa kami kecil, saya dan adik-beradik (13 orang) selalu bergurau dan main teka-teki. Kadang-kadang, sampai besar dah jadi mak bapak orang pun masih buat teka-teki bila kami berkumpul di kampung. Ini adalah salah satu cara kami adik-beradik meninggalkan kenangan untuk diri masing-masing supaya apabila berjauhan tetap dekat di hati.

APABILA OTAK BESAR TAPI HATI KECIL

Seorang pemimpin yang hebat memang mempunyai satu pemikiran dan pandangan yang holistik. Tapi tak semestinya dia mesti berhai kecil. Rasulullah s.a.w sendiri mempunyai hati yang halus mulus dan penyayang. Apabila cucu baginda meninggal di atas peha baginda menangis, salah seorang sahabat baginda bertanya..ya Rasulullah kenapa engkau menangis,bukankah engkau melarang kami meratapi kematian. Rasulullah menjawab :"Ini tandanya hati kita mempunyai belas(kasih sayang)." Malah sahabat baginda, Umar al-Khatab yang terkenal dengan tegasnya sangat lemah-lembut terhadap isteri beliau. Inilah cara Islam ingin tonjolkan, memang kita perlu memandang ke langit tapi kita perlu ingat kaki kita masih memijak bumi.

Begitu juga Islam mengajar kita tentang adab. Kita memang kena berani tapi bukan bermaksud kurang ajar. Ada masa kita mesti bersikap lembut dengan musuh dengan anggapan dia adalah mad'u kita dan ada masa kita kena berkasar dengan anggapan dia adalah lawan kita. Perbezaan inilah yang perlu difahami. Kadang-kadang kesilapan yang kecil inilah yang menjadi fitnah kepada para pendakwah masa kini. Fitnah-fitnah inilah yang menutup pintu hati mad'u untuk terus memahami dan manghayati nilai-nilai Islam yang sebenar.

Tiba masanya kita perlu prihatin.

Semua pandangan saya di atas juga berkaitan dengan topik 'emosi pemikiran' yang akan saya sambung pada masa akan datang. Apabila kita hanya menggunakan akal semata,maka hanya perkara logik yang kita fikirkan dan apabila kita menggunakn emosi semata,hanya perasaan yang dapat dilahirkan. Semua perlakuan dan pemikiran haruslah mengikut ajaran yang telah disusun dengan indah oleh Allah dalam al-Quran dan telah diadun dengan kemas oleh Rasulullah s.a.w melalui sunnahnya. Jom pakat ikut!

Saturday, March 21, 2009

Emosi Pemikiran Part 1

Emosi akan berkembang ke peringkat yang seterusnya iaitu apabila seseorang mampu mengaitkan emosi dengan pemikiran. Pengalaman daripada apa yang dilihat, didengar dan dialami direkodkan secara langsung sebagai reaksi emosi. Reaksi-reaksi tersebut akan disimpan dalam memori yang akan digunakan dalam proses pemikiran kelak (Azleena & Zainal, 2004).


Pada peringkat awal kanak-kanak, kebolehan di dalam memahami emosi dan puncanya semakin meningkat. Pengawalan emosi kanak-kanak mula meningkat termasuklah kemampuannya untuk menerima kekecewaan serta menjadi seorang yang fleksibel dalam mengawal emosi dan dorongan. Di samping itu,saya ingin membawa anda semua merenung bagaimana kaitan emosi dan pemikiran semasa membaca al-Quran. Rasulullah S.A.W sangat menggalakkan umat baginda menangis apabila membaca al-Quran, malah berusaha (buat-buat) menangis. Apa rahsia disebaliknya? Nanti kita cuba rungkaikan...




Friday, February 27, 2009

Mencari keHEBATan

Salam perjuangan...lama tak bertemu dengan sahabat-sahabat dan saudara-saudara di alam maya... memang agak lama tak update blog ni. Orang kata.."buat rugi je...!"=)

Sekarang ni otak ligat berfikir arah tuju, perancangan dan masa depan. Saya tertarik dengan bingkisan Prof Dr Hamka dalam buku beliau "Falsafah Hidup" dalam topik "mengatur kerja", beliau memberi pandangan yang menurut perspektif saya cukup menarik. Mungkin lebih baik saya terus mengambil sedikit sedutan penulisan beliau untuk sama-sama kita mentafsir dan menghayati...

"Hendaklah rancangan pekerjaan yang kita hadapi itu disesuaikan dengan kondisi badan sendiri. Selama kita memakai semboyan "tidak melebihi kekuatan diri, serta sudi menyesuaikan pekerjaan dengan apa yang sesuai dengan tabiaat kemanusiaan", maka selama itu pula kita wajib menjaga segala pekerjaan supaya sesuai dengan kekuatan.Orang yang akan beroleh kemenangan dalam suatu pekerjaan ialah orang yang mengukur bajunya sesuai dengan tubuhnya. Seorang yang cenderung dirinya menjadi wartawan misalnya tidaklah akan jaya kalau ia jadi tentera dan pergi bertempur. Di medan perang ia tidak akan dijadikan panglima, dia hanya jadi pengikut kerana sebenarnya bukan di sana medan perjuangannya. Medannya bukan lapangan hijau berumput berbatu-batu, tetapi lapangan kertas yang putih bersih. Segala pekerjaan itu tiada rendah atau hina. Hinanya pekerjaan itu lantaran hinanya perangai ketika mengerjakannya. Maka alangkah ruginya masyarakat kalau sekiranya ia tidak lekas insaf, tentu akan tersembunyi suatu kekuatan yang pada hakikatnya memang perlu."

Saya mula tertarik dengan penulisan falsafah beliau sejak 2 tahun yang lepas. Begitulah manusia...selalu ingin dilihat hebat dan disanjungi sedangkan penilaian kehebatan itu sangat luas. Seseorang itu memang bernasib baik jika dia dihargai dan disanjungi namun selalunya orang yang disanjungi tidak selalunya bernasib baik. Pada pandangan saya, ada yang tidak kena dengan pengiktirafan dalam masyarakat. Kita terlalu menyanjungi orang yang berpangkat dan bergelaran. Dialog ini selalu kita dengar.."Hebatnya orang tu..dapat PhD,tak macam orang sana tu,belajar tak pandai"..."Hebatnya..dapat gelaran Dato'..." dan yang sewaktu dengannya. Begitu juga dengan cara segelintir cikgu atau ibubapa yang menghukum anak-anak mereka dengan istilah yang kurang sesuai. Adilkah apabila seorang ibu melabelkan seorang anaknya "bodoh" atau "tidak berguna" hanya kerana kurang bijak berbanding anak-anak yang lain dalam pelajaran?

Mungkin kita tak pernah terfikir apa akan jadi jika sesebuah negara yang mempunyai rakyat yang semua mempunyai kebolehan yang sama dan layak untuk menjadi Perdana Menteri.. Dan bagaimana pula jika semua pelajar sekolah berjaya masuk universiti dan berjaya memperolehi PhD? Setiap orang mempunyai kehebatan dan kepakaran dalam bidang masing-masing. Zalimlah kita jika menetapkan kehebatan pada satu takrifan. Tidakkah kita sebagai muslim ingat akan penilaian Allah yang sebenar adalah pada TAQWA. "Aku dan Islam, zarah itu"...perumpamaan ini saya pinjam dari seorang kakak. Dan apabila zarah-zarah yang masing-masing mempunyai kehebatan tersendiri memenuhi setiap ruang dalam masyarakat, saya yakin dan pasti zarah-zarah itu akan bercantum menjadi satu jisim yang padu. Bermula dari situlah kita akan lihat kesempurnaan Islam.




Thursday, January 15, 2009

Esok...

Hari ini 16hb Januari 2009, hari terakhir dan peluang terakhir pejuang-pejuang PAS di Kuala Terengganu berusaha untuk memenangkan calon Hj Mohd Abdul Wahid. Semalam saya mendapat 1 sms : "10 bus..hantu masuk.byr seribu sorg...pas xdpt menang if pejuang2nya hanya nampak brapa krtas yg perlu dipangkah.prlu nmpak hanya Allah yg mampu menolong di iringi usaha berterusan" Tipu daya musuh bnyk,mcm2 diaorg akan usahakan asalkan MENANG. kalau kita yang beriman dengan pertolongan Allah dan bala tentera-Nya yang mungkin tak akan dapat dilihat oleh mata kasar...masih ragu-ragu dengan janji Allah dan masih lalai dan tepesona dengan nikmat dunia yang sementara, maka sia-sia la usaha kita yang sampai tak balik rumah,tidur di markaz dan sebagainya.

Tapi jika terlebih yakin pun tak boleh juga. Saya cakap kat Kak Seha, baru hari ini saya rasa macam berdebar sikit bila survey ramai yang yakin pas akan menang dan semalam masa Kak Da telefon dari Melaka pun cakap ramai pengundi luar nak balik undi pas. Takut-takut kerana terlalu mengharap kemenangan,kita akan terkejut dan kecewa bila kalah. Sebab kadang-kadang Allah tunjukkan kasih dan sayangNya dengan memberi apa yang kita tak suka atau apa yang kita tak jangka. Allah sentiasa akan menguji hamba-hambaNya yang kekal beriman padaNya. Di sini, walaupun kepenatan tapi penuh kenangan dan pengajaran. Saya suka tengok sahabat-sahabat di sini...walaupun ada perselisihan faham atau konflik tapi demi kerja untuk ISLAM, mereka buat kerja sampai selesai. Bila dah lama tak balik Terengganu, pastu balik-balik duk lama plak kat sini,rasa serenok pulak..Bahaya ni..Pusat Pengajian al-Wafi kat KL tu sape nak jaga..(mesti Kak Yus marah nanti..hehe)

Setiap permulaan mesti ada akhirnya...begitu juga setiap pertemuan ada perpisahan. Agaknya apa pengakhiran untuk pilihanraya kecil ni. Kita sama-sama tunggu dan lihat... Tapi yang pasti bagi saya musafir juga yang paling best daripada menetap pada satu tempat je. Bila mengembara ni mesti ada pengalaman baru. Lepas pilihanraya ni balik KL,pastu kalau ada rezeki nak gi Johor,walimah 'terkezut' ukhti Amirah.Rasa-rasanya,nak gi rumah Kak Da & Abg Ar kat Melaka atau rumah Abang kat Mersing...tengok dulu la.best berjalan ni...=)

Monday, January 5, 2009

Kelahiranku...5 Januari

Dah tua rupanya...terima kasih sahabat-sahabat yang ingat tarikh lahir dan mengucapkan 'hepi besday' ...'selamat hari tua'...dan sebagainya. Saya bukan jenis sambut hari lahir ni tapi terharu juga la sahabat-sahabat yang bagi ucapan..tu tanda ingatan. Paling sadis, mak tak ingat pun besday anaknya ni...nak buat macam mana,anak dia ramai=) Masih segar dalam ingatan, ayah pesan pada kami adik-beradik, tak payah nak sambut hari lahir ni..cuba kita ingat bila kita nak mati. Memang betul! Bila meningkatnya umur tanda semakin pendek umur dan mendekati kematian. Dan bila kita ingat MATI automatik la kita insaf dan takut nak buat maksiat kepada Allah dan sentiasa melakukan yang terbaik setiap hari sebab dah nak mati kan... MATI ITU PASTI, HIDUP INSYAALLAH...


Munajatku...

Sunday, January 4, 2009

Palestine

Apabila rasa kepenatan kerana berjuang,ingatlah kita hanya berpeluh dengan titisan air sedangkan mujahid di Palestine bermandikan titisan darah...Bila terasa sakit kepala, lenguh badan dan kaki, ingatlah mujahid di Palestine kesakitan ditembusi peluru...Kesibukan kita mungkin sehingga tidak sempat makan, tapi kesibukan mereka sehingga menggadaikan nyawa demi Allah dan Rasul.
video

Thursday, January 1, 2009

Hospital di Gaza dalam keadaan tenat.


Khamis ,01/01/2009 - Hospital utama Gaza, al-Shifa, kini sibuk melayan kemasukan ramai mangsa yang cedera dalam serangan udara Israel bermula 27 Disember lalu, menurut sumber hospital. Kakitangan dan para pesakit berasa takut kemungkinan Israel akan menyasarkan tempat berikutan pemimpin Hamas, pergerakan Islam yang mengawal wilayah tersebut melakukan sidang akhbar di situ.

Hospital itu telah memindahkan beberapa peralatan perubatan ke tingkat bawah tanah. Ketua Jabatan Perhubungan Antarabangsa, Kementerian Kesihatan Gaza, Medhat Abbas memberitahu IRIN: "Al-Shifa tidak pernah menerima kesemua ratusan pesakit secara serentak. Kakitangan hospital hanya menggunakan kain untuk memberhentikan pendarahan dan banyak pesakit telah mati akibat kekurangan bekalan dan peralatan."

Note:
sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : hijjaz79