Saturday, December 6, 2008

Korban Kasih




Maksud Firman Allah SWT :
"Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan berkorbanlah"
(Al-Kauthar : 2)

Dari Aisyah r.a. daripada Nabi s.a.w. sabdanya: "Berkorbanlah kamu dengan hati yang redha, sesungguhnya tiap-tiap muslim yang menghadapkan sembelihannya ke arah kiblat, maka darahnya, kotorannya dan bulunya itu adalah kebajikan dan bakti kepada timbangannya pada hari kiamat."


Maksud Hadith;
“Dari Aisyah r.a. katanya; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada amalan anak Adam pada hari Aidil Adha yang disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Korban-korban itu akan datang kepada orang yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan semula, iaitu dengan anggotanya, tulangnya, tanduknya dan bulunya. Darah korban itu lebih dahulu jatuh ke suatu tempat yang disediakan Tuhan sebelum jatuh ke atas tanah. Oleh sebab itu, berkorbanlah dengan senang hati”.

Erti pengorbanan dapat dihayati khususnya di bulan yang mulia ini. Kisah pengorbanan Hajar,Ibrahim dan Ismail patut kita semua contohi. Saya selalu dihujani persoalan dari sahabat-sahabat : "Boleh ke kita bertahan dalam perjalanan dakwah yang panjang ini?" Lebih-lebih lagi muslimat atau mujahidah :"Ti,sekarang mungkin kita rasa lapang sikit,sebab tak de orang yang perlu kita jaga...bila dah kahwin nanti macam mana?" Dan banyak lagi persoalan dan saya sendiri tidak mempunyai jawapan yang tepat. Jawapannya ada pada diri masing-masing. Ada juga sahabat yang bertanya mengenai isu bahagia rumah tangga. Bersediakah kita untuk meninggalkan atau ditinggalkan? Matlamat perkahwinan bukanlah BAHAGIA semata-mata, jika itu yang kita TERLALU harapkan, mungkin kita akan kecewa,penat dan akhirnya berundur dari perjuangan ini.


Saya lama juga menganggur (dari pekerjaan bergaji), jadi saya kurang merasai kesibukan dan kepenatan. Namun, sejak dua menjak ni,bila buka planner,susun jadual dan merancang masa depan, saya mula rasa saya sangat sibuk jika tidak menguruskan aktiviti dan tanggungjawab dengan tersusun. Dalam kepala saya sekarang..cuma ada BERSEDIALAH...


Jika inilah jalan yang kita pilih maka inilah yang kita kena bersedia...berKORBAN demi kasih dan cinta kita kepada ALLAH. Berkorban demi rindu kita kepada kebangkitan ISLAM.

0 comments: